Carfora, Valentina
(2016)
Explaining and promoting healthy food choice: A Theory of Planned Behaviour approach.
[Tesi di dottorato]
Tipologia del documento: |
Tesi di dottorato
|
Lingua: |
Italiano |
Titolo: |
Explaining and promoting healthy food choice: A Theory of Planned Behaviour approach |
Autori: |
Autore | Email |
---|
Carfora, Valentina | valentina.carfora@unina.it |
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Data: |
29 Marzo 2016 |
Numero di pagine: |
214 |
Istituzione: |
Università degli Studi di Napoli Federico II |
Dipartimento: |
Studi Umanistici |
Scuola di dottorato: |
Scienze psicologiche e pedagogiche |
Dottorato: |
Scienze psicologiche e pedagogiche |
Ciclo di dottorato: |
28 |
Coordinatore del Corso di dottorato: |
nome | email |
---|
Striano, Maura | maura.striano@unina.it |
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Tutor: |
nome | email |
---|
Caso, Daniela | [non definito] | Conner, Mark | [non definito] |
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Data: |
29 Marzo 2016 |
Numero di pagine: |
214 |
Parole chiave: |
healthy eating, theory of planned behavior, promotion |
Settori scientifico-disciplinari del MIUR: |
Area 11 - Scienze storiche, filosofiche, pedagogiche e psicologiche > M-PSI/05 - Psicologia sociale |
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Informazioni aggiuntive: |
La parte teorica della tesi è stata elaborata in lingua italiana, mentre la parte di ricerca è stata redatta in lingua inglese. Tale criterio è stato seguito in conformità con i requisiti per il Label Europeo |
Depositato il: |
09 Apr 2016 18:45 |
Ultima modifica: |
26 Mag 2017 01:00 |
URI: |
http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/10743 |
Abstract
The present research is within the field of social and health psychology studies and focused on explaining and promoting healthy eating behaviours within the Theory of Planned Behaviour (TPB; Ajzen, 1991). Two studies investigated if the TPB, plus self-identity and controlling for past behaviour, could explain fruit and vegetable intake (Study 1: N = 210; mean age = 22.91; SD = 8.33 ) and red meat consumption (Study 2: N = 405; mean age = 19.58; SD = 2.03). Results found support for the validity of TPB for explaining these behaviours and showed the additional predictive role of self-identity, even when controlling for past behaviour. Furthermore, two randomized controlled trials evaluated the effectiveness of SMS interventions for increasing fruit and vegetable intake (Study3: N = 1059; mean age: 15.41; SD = 1.53) and for reducing red meat consumption (Study 4: N = 244; mean age: 19.42; SD: 1.44). Findings showed that daily persuasive messages were an effective strategy for increasing fruit and vegetable intake and reducing red meat consumption in young people.
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