Petroncelli, Elvira (2019) Il Paesaggio: un tema transdisciplinare. [non definito]. Federico II University Press, Napoli.

[img]
Anteprima
Testo
107-Monographic book-615-2-11-20190327.pdf

Download (18MB) | Anteprima
[error in script] [error in script]
Tipologia del documento: Monografia ([non definito])
Lingua: Italiano
Titolo: Il Paesaggio: un tema transdisciplinare
Autori:
AutoreEmail
Petroncelli, Elviraelvira.petrncelli@unina.it
Autore/i: [English]:Elvira Petroncelli, University of Naples Federico II. Elvira Petroncelli, retired full professor of Urban and Regional Planning and Technique at the Department of Civil, Architectural and Environmental Engineering, University of Naples Federico II, was Coordinator of PhDs for several years. Currently she is the Delegate of the Rector of the University of Naples Federico II in UNISCAPE (European Network of Universities for the Implementation of the European Landscape Convention) Association. She is author of more than 140 scientific contributions, targeted to investigate different international and Italian contexts with the relative urban and territorial problems. As ICOMOS (International Council on Monuments and Sites) expert, she had to evaluate candidatures of the historical sites and heritage, included or to be included in the World Heritage List of UNESCO, and she has been advisor for the UNESCO World Heritage Committee. She has coordinated and drawn up the bilingual (French and English) document "The Valletta Principles for the Safeguarding and Management of Historic Cities, Towns and Urban Areas", adopted in Paris on November 28th 2011, during the 27th General Assembly of ICOMOS.[Italiano]: Elvira Petroncelli, Università degli Studi di Napoli Federico II. Elvira Petroncelli, già professore ordinario di Tecnica e Pianificazione Urbanistica presso il Dipartimento di Ingegneria Civile, Edile e Ambientale dell’Università di Napoli Federico II, ha coordinato Dottorati di Ricerca per molti anni. Attualmente è Delegata del Rettore dell’Università di Napoli Federico II per l’Associazione UNISCAPE (European Network of Universities for the Implementation of the European Landscape Convention). E’ autore di più di 140 pubblicazioni scientifiche volte a studiare differenti contesti nazionali e internazionali con le relative problematiche urbane e territoriali. Quale esperto ICOMOS (International Council on Monuments and Sites) ha valutato candidature di città storiche e patrimonio culturale incluso o da includere nella Lista UNESCO del Patrimonio Mondiale, nonché svolto missioni per l’UNESCO World Heritage Committee. Ha coordinato e redatto il documento bilingue (francese e inglese) "The Valletta Principles for the Safeguarding and Management of Historic Cities, Towns and Urban Areas", adottato il 28 Novembre 2011 a Parigi nel corso della 27^ Assemblea Generale ICOMOS.
Data: 27 Marzo 2019
Numero di pagine: 205
Istituzione: Università degli Studi di Napoli Federico II
URL ufficiale: http://www.fedoabooks.unina.it/index.php/fedoapres...
Nazione dell'editore: Italia
Luogo di pubblicazione: Napoli
Editore: Federico II University Press
Data: 27 Marzo 2019
Titolo della serie: Didaskein
ISBN: 978-88-6887-052-2
Numero di pagine: 205
Parole chiave: Paesaggio; Formazione; Scuola; Identità; Territorio; Landscape; Training; School; Identity, Territory
NBN (National Bibliographic Number): urn:nbn:it:unina-24629
Depositato il: 27 Mar 2019 18:59
Ultima modifica: 28 Mar 2019 15:24
URI: http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/12324
DOI: 10.6093/ 978-88-6887-052-2

Abstract

[English]:According to the European Landscape Convention, signed in Florence on 20 October 2000, the landscape is the outcome of the relationship between local communities and their territories, as a result of the social culture that collective behaviors substantiate to build identities. Aware that everyone has an active role in shaping landscapes, the volume addresses some key aspects of the theme with a specialized but transversal approach. It is paired by the reflections of schoolteachers, who have implemented initiatives with students of Campania schools aimed at bringing them closer to their territories and to make them aware of the active role they have in its transformation. The origin of this symbiosis is the Training Project “Landscape from everyone – Landscape for everyone. Training and education for the awareness of new generations” developed and implemented by the local group of the University of Naples Federico II of the UNISCAPE (European Network of Universities for the Implementation of the European Landscape Convention) Association and the Regional School Office of Campania.[Italiano]: Secondo la Convenzione Europea del Paesaggio, firmata a Firenze il 20 Ottobre del 2000, il paesaggio è l’esito della relazione tra le comunità locali ed i loro territori, frutto della cultura sociale che i comportamenti collettivi sostanziano per costruire identità. Consapevole che ogni individuo ha, quindi, un ruolo attivo e inderogabile nel plasmare i paesaggi, il volume affronta i principali nuclei fondanti della tematica con un approccio trasversale, frutto della convergenza di saperi specialistici. A ciò si affiancano le riflessioni di docenti scolastici, che hanno implementato con i ragazzi delle scuole della Campania iniziative volte ad avvicinarli ed a renderli consapevoli del ruolo attivo che essi hanno nella trasformazione dei loro territori. L’origine di questa simbiosi è il Progetto Formativo “Paesaggio da tutti – Paesaggio per tutti. Formazione ed educazione per la consapevolezza delle nuove generazioni” sviluppato e implementato dal gruppo locale dell’Università di Napoli Federico II dell’Associazione UNISCAPE (European Network of Universities for the Implementation of the European Landscape Convention) di concerto con l’Ufficio Scolastico Regionale della Campania.

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

Modifica documento Modifica documento