UNSPECIFIED (2023) Postdigital fashion & jewellery in the making : Bachelor in Fashion Design, Projects and Thesis. Other. DADI_PRESS, Aversa.
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Onelook 01-2023.pdf Available under License Creative Commons Attribution. DOI: 10.6093/978-88-85556-25-6 Download (95MB) | Preview |
Item Type: | Monograph (Other) |
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Resource language: | Italiano |
Title: | Postdigital fashion & jewellery in the making : Bachelor in Fashion Design, Projects and Thesis |
Autore/i: | [Italiano]: Chiara Scarpitti, designer e PhD, è Ricercatore di Design presso il Dipartimento DADI dell'Università degli Studi della Campania "L.Vanvitelli". È autrice di numerosi saggi e due monografie, e P.I. di diversi progetti finanziati dal design. La sua attività di ricerca pratica è caratterizzata dall'ibridazione speculativa di processi produttivi avanzati, tecnologie digitali e filosofie contemporanee legate alla moda, agli oggetti di design e ai gioielli./[English]: Chiara Scarpitti, designer and PhD, is an Assistant Professor in Design at the Department DADI of the University of Campania "L.Vanvitelli." She is the Author of numerous essays, two monographs, and P.I. of several design-funded projects. Her practice-based research activity is characterized by the speculative hybridization of advanced production processes, digital technologies, and contemporary philosophies related to fashion, design objects, and jewellery. |
Editors: | Editors Email Scarpitti, Chiara chiara.scarpitti@unicampania.it |
Date: | 2023 |
Number of Pages: | 171 |
Institution: | Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli |
Department: | Dipartimento di Architettura e Disegno Industriale |
Original publication URL: | http://www.fedoabooks.unina.it/index.php/fedoapres... |
Nazione dell'editore: | Italia |
Place of Publication: | Aversa |
Publisher: | DADI_PRESS |
Date: | 2023 |
Series Name: | OneLook: sguardi sulla moda : collana editoriale del Corso di Laurea Triennale in Design per la Moda |
ISBN: | 978-88-85556-25-6 |
Number of Pages: | 171 |
Keywords: | Design speculativo, post-digitale, gioielli contemporanei, tecnologia della moda, tecnologie digitali; speculative design, post-digital, contemporary jewellery, fashion tech, digital technologies |
NBN (National Bibliographic Number): | urn:nbn:it:unina-29903 |
Settori scientifico-disciplinari del MIUR: | Area 08 - Ingegneria civile e Architettura > ICAR/13 - Disegno industriale |
Access rights: | Open access |
Date Deposited: | 07 Mar 2024 13:42 |
Last Modified: | 07 Mar 2024 13:42 |
URI: | http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/14961 |
DOI: | 10.6093/978-88-85556-25-6 |
Collection description
[Italiano]: Il volume Postdigital Fashion & Jewellery in the Making affronta il tema del post-digitale e di una nuova mescolanza, materica e tecnologica, all'interno del progetto moda e gioiello. Nella contemporaneità, la materia attraversa un profondo processo di indagine, smaterializzazione e ricomposizione: la natura corpuscolare della materia rimanda a quella dei bit, mentre in un continuo flusso, il designer si trova a manipolare e ricomporre sia la materia digitale che quella fisica. Ci troviamo di fronte a una rinnovata cultura della moda e del gioiello, nel senso di un’attuazione profonda delle loro possibilità processuali, estetiche e simboliche. Attraverso l’uso delle tecnologie è, infatti, possibile tracciare nuovi orizzonti, costruendo visioni divergenti da un pensiero tecnologico deterministico e razionalista. Come mostrato dagli output progettuali dei Laboratori di Design per la Moda e dalle Tesi di Laurea illustrate nel Volume, il post digitale introduce significati e rappresentazioni capaci di innescare, in un’ottica sia speculativa che laboratoriale, una nuova complessità progettuale./[English]: The volume Postdigital Fashion & Jewellery in the Making deals with the theme of post-digital and a new mixture of material and technology within the fashion and jewellery project. In contemporary times, matter goes through a profound process of investigation, dematerialisation and recomposition: the corpuscular nature of matter refers to that of bits, while in a continuous flux, the designer finds himself manipulating and recomposing both digital and physical matter. We are facing a renewed culture of fashion and jewellery, in the sense of a deep realisation of their processual, aesthetic and symbolic possibilities. It is possible, indeed, to trace new horizons through technologies, building visions diverging from deterministic and rationalist technological thinking. As shown by the project outputs of the Fashion Design Workshops and by the Degree Thesis illustrated in the Volume, the post-digital introduces meanings and representations capable of triggering, from both a speculative and workshop perspective, a new design complexity.
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