UNSPECIFIED (2023) 04 Acerra Advanced Design Studio. Other. FedOA - Federico II University Press, Napoli.

[thumbnail of 04AcerraAdvancedDesign.pdf]
Preview
Text
04AcerraAdvancedDesign.pdf

Download (152MB) | Preview
Item Type: Monograph (Other)
Resource language: English
Title: 04 Acerra Advanced Design Studio
Autore/i: [Italiano]: Architetto, PhD Candidate in Composizione Architettonica e Urbana presso il Dipartimento di Architettura dell’Università degli Studi di Napoli Federico II. I suoi interessi di ricerca si incentrano sul tema del progetto dei paesaggi fragili, attenzionando, nello specifico, le soglie di interferenza tra terra e acqua delle città storiche. Ha svolto attività di ricerca nazionali ed internazionale in Spagna presso l’Escuela Técnica Superior de Arquitectura di Granada (2019) e in Francia presso l’École nationale supérieure d'architecture Paris‑Malaquais di Parigi (2024), partecipando a gruppi interdisciplinari nell’ambito di Convenzioni e Accordi tra Università ed Enti. Ha partecipato a workshops, conferenze, nazionali e internazionali, e concorsi di progettazione. Ha approfondito i temi del progetto di architettura e di paesaggio per i patrimoni a rischio attraverso un master di II livello conseguito nel a.a. 2020/21 presso il Dipartimento di Architettura dell’Università degli Studi di Napoli Federico II. Svolge attività di tutoraggio in laboratori di progettazione, nell’ambito del Master di II livello “Riscape”, incentrato sul tema del progetto di paesaggio nei territori vulnerabili, e nell’ambito del Master internazionale di II livello “Erasmus Mundus Joint Master Degree ALA - Architecture Landscape Archaeology” (2020-2023)./ [English]: Architect, PhD Candidate in Architectural and Urban Design at the Department of Architecture, University of Naples Federico II. His research interests focus on the design of fragile landscapes, focusing specifically on the interference thresholds between ground and water in historical cities. She has carried out national and international research activities in Spain at the Escuela Técnica Superior de Arquitectura in Granada in 2019 and in France at the École nationale supérieure d'architecture Paris-Malaquais in Paris (2024), participating in interdisciplinary groups within the framework of Conventions and Agreements between Universities and Institutions. She has participated in national and international workshops, conferences and design competitions. She has deepened the themes of architectural and landscape design for heritage at risk through a II Level Master's degree achieved in a.y. 2020/21 at the Department of Architecture of the University of Naples Federico II. She is a tutor in the design laboratories of the II Level Master's Degree “Riscape”, focused on the theme of landscape design in vulnerable territories, and of the International II Level Master's Degree, “Erasmus Mundus Joint Master Degree ALA - Architecture Landscape Archaeology” (2020-2023).
Editors:
Editors
Email
Bosone, Marilena
UNSPECIFIED
Date: 2023
Number of Pages: 338
Institution: Università degli Studi di Napoli Federico II
Nazione dell'editore: Italia
Place of Publication: Napoli
Publisher: FedOA - Federico II University Press
Date: 2023
Series Name: ADS Advanced Design Studio
ISBN: 978-88-6887-218-2
Number of Pages: 338
Keywords: Acerra, laboratorio di progettazione, progetti di architettura, spazi dell’apprendimento, trame connettive; design laboratory, architecture projects, learning spaces, connective frames
NBN (National Bibliographic Number): urn:nbn:it:unina-30042
Settori scientifico-disciplinari del MIUR: Area 08 - Ingegneria civile e Architettura > ICAR/10 - Architettura tecnica
Area 08 - Ingegneria civile e Architettura > ICAR/21 - Urbanistica
Date Deposited: 29 May 2024 07:59
Last Modified: 29 May 2024 09:02
URI: http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/15270
DOI: 10.6093/978-88-6887-218-2

Collection description

[Italiano]: Il lavoro progettuale condotto per la città di Acerra ha rappresentato, per gli studenti dell’ultimo anno del corso di studi in Architettura 5UE, un esperimento di grande rilevanza, dal punto di vista progettuale e professionale, verso lo sviluppo di un approccio teso a trovare una risposta adeguata e concreta alle molteplici necessità poste dalla realtà del contesto in cui opera. La pubblicazione raccoglie gli esiti del lavoro svolto nell’arco dell’anno accademico 2021-2022, ponendo in evidenza la molteplicità di aspetti e temi progettuali affrontati, così come la varietà delle soluzioni proposte. La struttura del libro rispecchia tale approccio sperimentale, a partire dall’esplorazione di alcuni temi e metodi preliminari, esaminati nella sezione “Saggi”; proseguendo attraverso lo strumento del “mapping” e la raccolta degli esiti del confronto con l’amministrazione comunale, l’ambiente e le persone che abitano quei luoghi; giungendo, infine, alla messa a sistema e ad una “sintesi” delle informazioni e delle indagini effettuate attraverso le proposte progettuali, descritte nella sezione “Progetti”. Ciascun tema progettuale prevede un approfondimento teorico, attraverso due saggi introduttivi e numerose declinazioni progettuali che provano in maniera alternativa a fornire possibili scenari per la città. Per risolvere le criticità esistenti, ma anche per valorizzare le potenzialità e i diversi patrimoni del territorio di Acerra, le proposte progettuali sono state costruite attraverso un meccanismo di innesto e connessioni nell’esistente, non orientato alla definizione di una forma compiuta e di una funzione predeterminata, ma che, al contrario, ha consentito di lavorare su un’idea di forma aperta, che ha riutilizzato quanto esiste, che ha incluso molteplici possibilità di uso e che ha cambiato continuamente la propria perimetrazione, estendendosi e inglobando pezzi urbani di diversa natura. Scenari di nuovi possibili significati e nuove trasformazioni urbane sono, dunque, il risultato di questo lavoro, composto da diversi livelli di approfondimento legati all’idea generale di Acerra come città di spazi dell’apprendimento diffusi./ [English]: The design work conducted for the city of Acerra represented, for the students of the last year of the 5UE Architecture course, an experiment of great relevance, from a design and professional point of view, towards the development of an approach aimed at finding an adequate and concrete response to the multiple needs posed by the reality of the context in which it operates. The publication brings together the results of the work carried out during the 2021-2022 academic year, highlighting the multiplicity of aspects and design themes addressed, as well as the variety of solutions proposed. The structure of the book reflects this experimental approach, starting with the exploration of some preliminary themes and methods, examined in the “Essays” section; continuing through the tool of “mapping” and the collection of the debate’s results with the municipal administration, the environment and the people living in that places; finally, arriving at the systemisation and a “synthesis” of the information and investigations carried out through the project proposals, described in the “Projects” section. Each project theme includes an in-depth theoretical study, through two introductory essays and various design declinations that try in an alternative way to provide possible scenarios for the city. In order to solve the existing criticalities, but also to enhance the potential and different assets of the Acerra area, the design proposals were constructed through a mechanism of grafting and connections into the existing, not oriented towards the definition of a completed form and a predetermined function, but which, on the contrary, allowed us to work on an idea of an open form, which reused what exists and included multiple possibilities of use, continually changing its perimeter, extending and incorporating urban pieces of a different nature. Scenarios of possible new meanings and new urban transformations are, therefore, the result of this work, composed of different levels of in-depth analysis linked to the general idea of Acerra as a city of diffuse learning spaces.

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

View Item View Item