Carotenuto, Silvana and Gabrielli, Francesca Maria and Jambrešić Kirin, Renata (2019) Disrupting Historicity, Reclaiming the Future. [non definito]. UniorPress, Napoli.

[img]
Anteprima
Testo
115-Book Manuscript-681-1-10-20190701 (1).pdf

Download (5MB) | Anteprima
[error in script] [error in script]
Tipologia del documento: Monografia ([non definito])
Lingua: Italiano
Titolo: Disrupting Historicity, Reclaiming the Future
Autori:
AutoreEmail
Carotenuto, Silvana[non definito]
Gabrielli, Francesca Maria[non definito]
Jambrešić Kirin, Renata[non definito]
Autore/i: [Italiano]: Silvana Carotenuto, Università degli studi di Napoli "L'Orientale" Silvana Carotenuto è Professore Associato presso l’Università di Napoli “L’Orientale” dove insegna Letteratura Contemporanea di Lingua Inglese. I suoi campi d’interesse sono: la decostruzione, l’écriture feminine, gli studi culturali, postcoloniali e visuali. Ha tradotto in italiano Tre passi sulla scala della scrittura (Bulzoni, 2000) di Hèlene Cixous; il suo ultimo libro è dedicato a La lingua di Cleopatra. Traduzioni e sopravvivenze decostruttive (Marietti, 2009). Nel 2012, ha curato “Impossible Derrida. Works of Invention” (special issue) darkmatter vol. 8, dove ha pubblicato “Deriddean Cinders/ Sacred Holocausts”. Recentemente si è occupata di esilio, con un seminario internazionale offerto all’ISEA-Istanbul (2011), e quindi nella cura della rivista Anglistica - Issue 17 1 (2013), dedicata a “Writing Exile: Women, the Arts, and Technologies”. In pubblicazione sono la cura, con R. Jambresic Kirin e B. Prienda, di A Feminist Critique of Knowledge Production (UPress, 2014), che pubblica il suo “Photographic Difference: the ‘Only Side of Life’; ‘Go Wonder’: Plasticity, Dissemination and (the Mirage of) Revolution” in B. Bhandar e and J. Goldeberg-Hiller (eds.), Plastic Materialities: Politics, Legality, and Metamorphosis in the Work of Catherine Malabou, Duke University Press, USA (forthcoming 2015); e “Passages d’innocence: la différence photographique dans l’œuvre de Jacques Derrida”, Etudes Francaises (Les Presses de l’Université de Montreal, 2015). Francesca Maria Gabrielli, Università di Zagabria è attualmente impegnata come ricercatrice nelle attività post-dottorali presso la Facoltà di Lettere e Filosofia, Università di Zagabria, dove insegna corsi di Letteratura italiana moderna.Ha conseguito il dottorato nel 2015 presso l'Università di Zagabria.Le sue ricerche e pubblicazioni riguardano i settori della scrittura femminile rinascimentale e gli albori del femminismo.Dal 2015, è uno dei co-direttori del corso post-laurea Feminisms in a transnational perspective. Renata Jambrešić Kirin, Istituto di Ricerca di Etnologia e Folclore di Zagabria Renata Jambrešić Kirin è Research Advisor presso l'Institute of Ethnology and Folklore Research di Zagabria nel campo della letteratura orale e della Storia delle donne.È stata a capo del progetto Gender and Nation: etnografia femminista e storiografia postcoloniale (2007-2013) e attualmente è a capo del progetto Narrating Fear (2017-2021).È co-direttore del corso post-laurea Feminisms in a transnational perspective (dal 2007). Ha pubblicato Dom i svijet: o ženskoj kulturi pamćenja (2008) e ha curato diversi volumiall'interno della serie Feminisms in a transnational perspective (2008, 2009, 2011, 2013, 2015)./ [English]:Silvana Carotenuto, University of Studies of Naples "L'Orientale" Associate Professor at the Università di Napoli “L’ Orientale”, where she teaches Contemporary English Literature, Critical Thought, and Postcolonial Studies. Her fields of research are Deconstruction, écriture féminine, poetry, and visual art. Her publications include the Italian translation of Three Steps on the Ladder of Writing by Hélène Cixous (Roma, Bulzoni, 2002), La lingua di Cleopatra. Traduzioni e sopravvivenze decostruttive (Milan, Marietti, 2009), and the editing of “Im-possible Derrida. Works of Invention”, darkmatter (8), 2012). She has been active in the International Researching BWPWAP (Back When Pluto Was A Planet): “The Reinvention of Research as Participatory Practice” (Leuphana University of Lüneburg, Germany), a conference and a PhD workshop in preparation for ‘Transmediale’ Festival (Berlin, Germany, 2013). She is a member of the International PhD Course “Feminist Critique of Knowledge Production” (Inter-University Centre, Dubrovnik 2011- 2013). As a consequence of her interest in the question of exile, women and technologies, she is now leading the research on “Feminine Performance in the Mediterranean Area. A Digital Archive” (European Funding). Forthcoming is her “‘Go Wonder’: Plasticity, Dis/semination and (the Mirage of) Revolution”, in B. Bhandar-J. Goldberg-Hiller (eds.), Plastic Materialities. Legality, Politics and Metamorphosis in the Work of Catherine Malabou (Duke U.P., 2014). Francesca Maria Gabrielli, University of Zagreb She is currently employed as Postdoctoral Researcher at the Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, where she teaches courses on Italian early-modern literature. She received her doctoral degree in 2015 at the University of Zagreb (Protofeminist Reinterpretations of Female Biblical Figures in the Works of Six Women Authors from the XVth to the XVIIth Century). Her research and publications are in the related fields of Renaissance women’s writing and early feminism. Since 2015, she is one of the co-directors of the postgraduate course Feminisms in a transnational perspective. Renata Jambrešić Kirin, Institute of Ethnology and Folklore Research of Zagreb Renata Jambrešić Kirin is Research Advisor at the Institute of Ethnology and Folklore Research in Zagreb in the field of oral literature and women’s history. She was a head of the project Gender and Nation: feminist ethnography and postcolonial historiography (2007- 2013) and currently is a head of the project Narrating Fear (2017- 2021). She is the co-director of the postgraduate course Feminisms in a transnational perspective (since 2007). She published the book Dom i svijet: o ženskoj kulturi pamćenja [Home and the world: on women’s cultural memory] (2008) and co-edited eight collections of papers including five volumes within the series Feminisms in a transnational perspective (2008, 2009, 2011, 2013, 2015).
Data: 19 Luglio 2019
Istituzione: Università degli studi di Napoli “L’Orientale”
Nazione dell'editore: Italia
Luogo di pubblicazione: Napoli
Editore: UniorPress
Data: 19 Luglio 2019
Titolo della serie: Materia Postcoloniale
ISBN: 978-953-8089-29-9
NBN (National Bibliographic Number): urn:nbn:it:unina-25090
Depositato il: 16 Lug 2019 15:38
Ultima modifica: 11 Gen 2021 17:44
URI: http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/12331

Abstract

[Italiano]:Questo volume è il risultato della stretta collaborazione tra l' Università di Napoli "L'Orientale" e gli studiosi che organizzano e partecipano a Dubrovnik, in Croazia, al corso post-laurea Feminisms in a Transnational Perspective. I contributi qui presentati impiegano diversi approcci concettuali alla teoria, alla storia, alla cultura e ai testi, e alla vita delle donne, alle loro esperienze e lasciti, per offrire re-visioni del passato e prospettive del futuro come un atto di responsabilità femminista./ [English]:This volume is the result of the close collaboration between the University of Naples ”L’Orientale” and the scholars organizing and participating in the postgraduate course Feminisms in a Transnational Perspective in Dubrovnik, Croatia. The contributions presented here use different conceptual approaches to theory, history and cultural texts, and to women’s lives, experiences and legacies, in order to offer their re-visions of the past and their prospects of the future as an act of feminist responsibility.

Downloads

Downloads per month over past year

Actions (login required)

Modifica documento Modifica documento