Carfora, Valentina (2016) Explaining and promoting healthy food choice: A Theory of Planned Behaviour approach. [Tesi di dottorato]
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Tipologia del documento: | Tesi di dottorato |
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Lingua: | Italiano |
Titolo: | Explaining and promoting healthy food choice: A Theory of Planned Behaviour approach |
Autori: | Autore Email Carfora, Valentina valentina.carfora@unina.it |
Data: | 29 Marzo 2016 |
Numero di pagine: | 214 |
Istituzione: | Università degli Studi di Napoli Federico II |
Dipartimento: | Studi Umanistici |
Scuola di dottorato: | Scienze psicologiche e pedagogiche |
Dottorato: | Scienze psicologiche e pedagogiche |
Ciclo di dottorato: | 28 |
Coordinatore del Corso di dottorato: | nome email Striano, Maura maura.striano@unina.it |
Tutor: | nome email Caso, Daniela [non definito] Conner, Mark [non definito] |
Data: | 29 Marzo 2016 |
Numero di pagine: | 214 |
Parole chiave: | healthy eating, theory of planned behavior, promotion |
Settori scientifico-disciplinari del MIUR: | Area 11 - Scienze storiche, filosofiche, pedagogiche e psicologiche > M-PSI/05 - Psicologia sociale |
Informazioni aggiuntive: | La parte teorica della tesi è stata elaborata in lingua italiana, mentre la parte di ricerca è stata redatta in lingua inglese. Tale criterio è stato seguito in conformità con i requisiti per il Label Europeo |
Depositato il: | 09 Apr 2016 18:45 |
Ultima modifica: | 26 Mag 2017 01:00 |
URI: | http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/10743 |
Abstract
The present research is within the field of social and health psychology studies and focused on explaining and promoting healthy eating behaviours within the Theory of Planned Behaviour (TPB; Ajzen, 1991). Two studies investigated if the TPB, plus self-identity and controlling for past behaviour, could explain fruit and vegetable intake (Study 1: N = 210; mean age = 22.91; SD = 8.33 ) and red meat consumption (Study 2: N = 405; mean age = 19.58; SD = 2.03). Results found support for the validity of TPB for explaining these behaviours and showed the additional predictive role of self-identity, even when controlling for past behaviour. Furthermore, two randomized controlled trials evaluated the effectiveness of SMS interventions for increasing fruit and vegetable intake (Study3: N = 1059; mean age: 15.41; SD = 1.53) and for reducing red meat consumption (Study 4: N = 244; mean age: 19.42; SD: 1.44). Findings showed that daily persuasive messages were an effective strategy for increasing fruit and vegetable intake and reducing red meat consumption in young people.
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