Carfora, Valentina (2016) Explaining and promoting healthy food choice: A Theory of Planned Behaviour approach. [Tesi di dottorato]

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Tipologia del documento: Tesi di dottorato
Lingua: Italiano
Titolo: Explaining and promoting healthy food choice: A Theory of Planned Behaviour approach
Autori:
AutoreEmail
Carfora, Valentinavalentina.carfora@unina.it
Data: 29 Marzo 2016
Numero di pagine: 214
Istituzione: Università degli Studi di Napoli Federico II
Dipartimento: Studi Umanistici
Scuola di dottorato: Scienze psicologiche e pedagogiche
Dottorato: Scienze psicologiche e pedagogiche
Ciclo di dottorato: 28
Coordinatore del Corso di dottorato:
nomeemail
Striano, Mauramaura.striano@unina.it
Tutor:
nomeemail
Caso, Daniela[non definito]
Conner, Mark[non definito]
Data: 29 Marzo 2016
Numero di pagine: 214
Parole chiave: healthy eating, theory of planned behavior, promotion
Settori scientifico-disciplinari del MIUR: Area 11 - Scienze storiche, filosofiche, pedagogiche e psicologiche > M-PSI/05 - Psicologia sociale
Informazioni aggiuntive: La parte teorica della tesi è stata elaborata in lingua italiana, mentre la parte di ricerca è stata redatta in lingua inglese. Tale criterio è stato seguito in conformità con i requisiti per il Label Europeo
Depositato il: 09 Apr 2016 18:45
Ultima modifica: 26 Mag 2017 01:00
URI: http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/10743

Abstract

The present research is within the field of social and health psychology studies and focused on explaining and promoting healthy eating behaviours within the Theory of Planned Behaviour (TPB; Ajzen, 1991). Two studies investigated if the TPB, plus self-identity and controlling for past behaviour, could explain fruit and vegetable intake (Study 1: N = 210; mean age = 22.91; SD = 8.33 ) and red meat consumption (Study 2: N = 405; mean age = 19.58; SD = 2.03). Results found support for the validity of TPB for explaining these behaviours and showed the additional predictive role of self-identity, even when controlling for past behaviour. Furthermore, two randomized controlled trials evaluated the effectiveness of SMS interventions for increasing fruit and vegetable intake (Study3: N = 1059; mean age: 15.41; SD = 1.53) and for reducing red meat consumption (Study 4: N = 244; mean age: 19.42; SD: 1.44). Findings showed that daily persuasive messages were an effective strategy for increasing fruit and vegetable intake and reducing red meat consumption in young people.

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