Scognamiglio, Diego (2008) HYDROGEN AS ENERGY CARRIER: DECENTRALIZED PRODUCTION BY AUTOTHERMAL REFORMING OF METHANE. [Tesi di dottorato] (Inedito)

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Tipologia del documento: Tesi di dottorato
Lingua: English
Titolo: HYDROGEN AS ENERGY CARRIER: DECENTRALIZED PRODUCTION BY AUTOTHERMAL REFORMING OF METHANE
Autori:
AutoreEmail
Scognamiglio, Diegodiego.scognamiglio@u
Data: Dicembre 2008
Numero di pagine: 148
Istituzione: Università degli Studi di Napoli Federico II
Dipartimento: Ingegneria chimica
Dottorato: Ingegneria chimica
Ciclo di dottorato: 21
Coordinatore del Corso di dottorato:
nomeemail
Maffettone, Pier Lucap.maffettone@unina.it
Tutor:
nomeemail
Maffettone, Pier Lucap.maffettone@unina.it
Criscitelli, Silvestro[non definito]
Volpicelli, Gennaro[non definito]
Russo, Lucia[non definito]
Simeone, Marino[non definito]
Data: Dicembre 2008
Numero di pagine: 148
Parole chiave: Hydrogen production; Decentralized energy production; Autothermal reforming; catalytic partial oxidation; mathematical model
Settori scientifico-disciplinari del MIUR: Area 09 - Ingegneria industriale e dell'informazione > ING-IND/27 - Chimica industriale e tecnologica
Area 09 - Ingegneria industriale e dell'informazione > ING-IND/25 - Impianti chimici
Area 09 - Ingegneria industriale e dell'informazione > ING-IND/26 - Teoria dello sviluppo dei processi chimici
Area 09 - Ingegneria industriale e dell'informazione > ING-IND/24 - Principi di ingegneria chimica
Depositato il: 16 Nov 2009 10:03
Ultima modifica: 09 Dic 2014 10:01
URI: http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/3378
DOI: 10.6092/UNINA/FEDOA/3378

Abstract

The aim of this PhD thesis will be the mathematical modeling of an autothermal reactor for hydrogen production from methane, followed by an experimental campaign. Commercial pellets catalysts will be employed, in particular Ni-based and Rh-based catalyst, and the reactor will be designed in order to be highly compact, since the system is substantially thought for automotive and/or residential purposes. The attention will be focused on thermal profile developed along the catalytic bed, so that catalyst thermal stress can be evaluated; indeed, the main problem that inhibits the development of autothermal catalytic processes is the thermal deactivation due to high temperatures reached. Catalyst thermal profile will be experimentally evaluated by means of IR technology, in order to have a reliable validation of the mathematical model developed for the reactor; then, simulations will be carried out on the reactor behaviour in situations prohibitive from an experimental point of view. The results will also be used for a comparison between the two commercial catalysts selected.

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