Magno, Agnese (2015) Experimental investigation on internal combustion engine for micro-cogeneration application fuelled with alternative fuels: energy recovery, performance and pollutants formation. [Tesi di dottorato]

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Tipologia del documento: Tesi di dottorato
Lingua: English
Titolo: Experimental investigation on internal combustion engine for micro-cogeneration application fuelled with alternative fuels: energy recovery, performance and pollutants formation
Autori:
AutoreEmail
Magno, Agneseagnesemagno@gmail.com
Data: 30 Marzo 2015
Numero di pagine: 103
Istituzione: Università degli Studi di Napoli Federico II
Dipartimento: Ingegneria Industriale
Scuola di dottorato: Ingegneria industriale
Dottorato: Ingegneria dei sistemi meccanici
Ciclo di dottorato: 27
Coordinatore del Corso di dottorato:
nomeemail
Bozza, Fabiofabio.bozza@unina.it
Tutor:
nomeemail
Senatore, Adolfo[non definito]
Mancaruso, Ezio[non definito]
Vaglieco, Bianca Maria[non definito]
Data: 30 Marzo 2015
Numero di pagine: 103
Parole chiave: Compression ignition engine; Biodiesel; Energy recovery; Pollutant emissions
Settori scientifico-disciplinari del MIUR: Area 09 - Ingegneria industriale e dell'informazione > ING-IND/09 - Sistemi per l'energia e l'ambiente
Aree tematiche (7° programma Quadro): ENERGIA > Produzione di energia elettrica da fonti rinnovabili
ENERGIA > Fonti di energia rinnovabile per il riscaldamento e la refrigerazione
ENERGIA > Efficienza e risparmi energetico
Informazioni aggiuntive: Il lavoro di tesi è stato realizzato nell'ambito del progetto "Smart GRID con Sistemi di POLIgenerazione Distribuita" (POLIGRID) finanziato dalla Regione Campania. L'attività di ricerca finalizzata alla stesura della tesi è stata realizzata presso l'Istituto Motori-CNR di Napoli.
Depositato il: 13 Apr 2015 10:48
Ultima modifica: 24 Set 2015 13:07
URI: http://www.fedoa.unina.it/id/eprint/10250
DOI: 10.6092/UNINA/FEDOA/10250

Abstract

This work is aimed to characterize in terms of energy recovery, combustion characteristics and pollutant emissions a small compression ignition engine for micro-cogeneration application fuelled with blended and pure biodiesel. The engine under investigation was a three-cylinder, 1028 cc of displacement, equipped with a common-rail injection system. The engine was fuelled with diesel, a blend of 20% v/v rapeseed methyl ester (RME), a blend of 50% v/v RME and pure RME. Tests were performed at different operating conditions. The quantity and the quality of the waste heat energy, which can be used for cogeneration purpose, were evaluated through energy and exergy analyses, respectively. Combustion process was studied by means of thermodynamic analyses. The environmental impact of the engine in terms of combustion noise and pollutant emissions was investigated. In particular, an in-depth understanding of pollutants formation was provided by non-intrusive optical diagnostics application. Results reported in this thesis could be useful for the development of a new technology of engine based micro-cogeneration system working at different engine speeds and loads.

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